Představte si, že máte kouzelný prsten a když s ním pootočíte, tak pro vaše dítě bude „škola“ místem bezpečí nejen, co se týče představ, že nebezpečí je pouze šikana, ale bude to místo opravdu bezpečné. To jest respektující. Tak jako to, které zažívalo doma v předškolním věku. Jak by vypadalo? Co by tam děti dělaly a jakým způsobem? Učili by se žáci dál to, co jste nikdy nepotřebovali, a teď ani už nemůžete s úkolem pomoci, protože se to dávno vykouřilo z hlavy? A nechce se vám to do ní znovu dostat, když to bylo třeba jen pro známku tenkrát? Jakou osobnost by měl mít učitel, abyste se cítili i vy bezpečně, že jste mu svěřili své dítě na mnoho hodin? Máte kouzelný prsten, můžete si přát cokoli. Jakou osobnost by měli všichni učitelé na tomto vzdělávacím místě? Vstupujete do školy s divným pocitem, možná cítíte někde napětí, strach, ale nechcete si přiznat, že se stále cítíte v instituci plné kontroly a moci nedobře? A nyní tam vracíte své dítě.
Kouzelný prsten nemáme. Ale je tu Otevřený dopis Šance pro vzdělávání, ten může podepsat každý z vás. Také připravujeme rozhovor s psycholožkou PhDr. Janou Nováčkovou, spoluautorkou konceptu Respektovat a být respektován. Stejnojmenná kniha vyšla znovu v aktualizovaném vydání. Následující citace jsou z jejího aktuálního článku Koperníkovský obrat v přemýšlení o vzdělávání. Ve čtvrtek 21. května bude s psycholožkou PhDr. Janou Nováčkovou a signatářkou Šance pro vzdělávání Michaelou Řeřichovou on-line beseda. Sledujte Facebook ATYP magazínu.
_____________
text Dagmar Edith Holá / grafika ATYP magazin