Zábavné muzeum voskových figurín Grévin Praha představilo pilotní fázi mobilní aplikace, která návštěvníkům přinese nový rozměr zážitku z prohlídky. Aplikace s názvem „Grévin Praha“ využívá technologie iBeacon, díky níž voskové osobnosti doslova ožívají, vyprávějí vlastní příběhy a odhalují svá tajemství. Jde o první aplikaci v ČR využívající tuto technologii v zábavním průmyslu a my jsme byli i s dětmi na jejím křtu.
Bezprostřednost dětí s autismem je úchvatná. Co by si člověk nedovolil říci, oni řeknou. Chlapec uprostřed tiskovky zvedne ruku a prostě oznámí, že už má aplikaci z Google Play dávno staženou, a pořád nic. Navíc to řekne anglicky. Martin Pavlíček, moderátor tiskové konference, mu anglicky odpoví, že o tom vědí, že to bude fungovat až další den, ale že to není chyba muzea. Dnes při prohlídce dostanou na vyzkoušení iPady. To je tak skvělá nabídka, že se malý Asperger ani nerozčílí. Starší dívka zas po tiskovce klidně obejde všechny z vedení muzea a vyptá se jich, jak se jim aplikace líbí a zda hrají i jiné hry. Dostáváme iPady a s lidským průvodcem jdeme na prohlídku. Děti si během chvilky na tabletech vše samy nainstalují. Dospělí tak šikovní nejsou. Potřebují mnohdy pomoc. Menší návštěvníci už registrují samolepku s Bertiem na zemi a začínají řešit první kvíz.
Maskot Bertie
Tajemná postava robota Bertieho, který je zároveň znám jako maskot muzea, totiž celou aplikací provází. Kdykoliv se během cesty muzeem objeví jeho symbol, ať už v aplikaci, nebo na podlaze muzea, je pro návštěvníka připraveno zajímavé překvapení. Postavu – stejně jako scénografii celého pražského muzea – vytvořil francouzský designér Julien Bertevas. Robot Bertie upozorňuje nejen na zajímavé tipy, ale má také připraveny zábavné hry a vědomostní kvízy. Hlas mu propůjčil známý hudebník a herec Jan Maxián.
Postupně se fotíme se všemi osobnostmi, které patří mezi slavné s poruchou autistického spektra. A že jich tu je. „Kafka byl taky autista?“ podiví se mladý muž, jenž patří k jiné skupině návštěvníků a zaslechne naše komentování. Opodál stojící Eva Šusteková, PR firmy Havas, z jehož dílny aplikace pochází, se do diskuse také vloží s tím, že byla mým minulým článkem o tom, kolik voskových figurín v Muzeu Grévin je považováno za autisty, též překvapena.
Nedalo mi to coiny
Jsme v sále se sportovci. U každé figuríny děti odpovídají na otázky. „Je atlet Nedvěd, nebo Zátopek?“ ozve se dítko mezi sochami. Načež starší kluk poradí, že Nedvěd je fotbalista, ale odmítl jít přetažením na své místo v aplikaci. „To je nefér, já to věděl, a coiny mi to nedalo. Ten fotbalista neposlouchá. Dělá si, co chce,“ stěžuje si Jakub, i když mu je jasné, že neposlouchá jeho prst na při přetahování ikonky s |Nedvědovou hlavou na displeji, raději tedy hlídám, aby se nerozčílil moc. Naštěstí je tu další kvíz. Jedno dítě si záhadným způsobem hádanku nalistuje dřív, takže rychle shání Micka Jaggera, načež strhne ostatní, takže se rychle přemisťujeme k rockovým celebritám. Prohlídka muzea s aplikací dětské návštěvníky bavila víc než před dvěma měsíci bez ní. Jsou to prostě dnešní e-děti.
Aplikace v rukou Bertiho pokřtěna
Aplikaci pokřtila generální manažerka muzea Grévin Praha Veronique Jeannin společně s Janem Maxiánem. „Aplikace je zatím dostupná ve čtyřech jazycích. Chceme se hodně soustředit na zážitek, který tu mají celé rodiny. Při prohlídce muzeem vás aplikace pouští do různých her, hlavolamů, hádanek, tak aby zážitek byl skutečně interaktivní. S aplikací můžete i fotit, aniž byste museli přepínat na fotoaparát na svém mobilu, a svá oblíbená selfíčka s celebritami tak můžete rovnou sdílet na sociální síti,“ říká s úsměvem Veronique Jeannin. „Důležité je také to, že ve hře se za splněné úkoly dají sbírat zlaťáky a ty pak návštěvník na závěr prohlídky může směnit za reálný benefit, což je sleva v obchodu muzea a v kavárně.“ Při křtu aplikace kmotr Jan Maxián nezapomněl na přání: „Společně s Bertiem přejeme, aby šlo vše hladce, aplikace přinesla nová dobrodružství v kouzelných muzejních světech a hlavně aby návštěvníci nebyli jako z vosku.“ To se v případě skupinky, kde jsou autistické děti, stát opravdu nemohlo.
text a foto pro ATYP magazín: Dagmar Edith Holá
O nové aplikaci Grévin Praha
Aplikace Grévin Praha má jednoduché ovládání. Stačí zapnout Bluetooh a wifi v mobilním zařízení, nainstalovat aplikaci a užít si příjemnou zábavu. Jde o první aplikaci v ČR využívající technologii iBeacon v zábavním průmyslu, která díky mikrolokaci s podporou Bluetooth 4.0 LE návštěvníkům automaticky zobrazí relevantní obsah na displeji jejich mobilního zařízení. Aplikace Grévin Praha je dostupná ve čtyřech jazycích (ČJ, EN, DE, FR) a je ke stažení zdarma na Google Play (pro Android) i AppStore (pro iOS).
Nová mobilní aplikace Grévin Praha pochází z dílny Havas Digital Prague. Od prezentace prvotního konceptu až po uvedení do pilotního provozu uběhlo téměř 12 měsíců. „Nyní jsme ukončili první etapu a aplikace jde do pilotního provozu. Důležité budou samozřejmě ohlasy uživatelů, které chceme při dalším vývoji zohledňovat. V plánu je jak další multimediální obsah a další jazykové mutace, tak zcela nové funkce a zajímavé interakce s prostředím muzea. Detaily však zatím nebudeme prozrazovat,“ dodává Tomáš Klečka, ředitel Havas Digital Prague.
Aplikaci Grévin Praha stahujte zdarma na Google Play a AppStore.