Nenuťte nás pořád se usmívat. Respektující Vánoce nejen pro autisty

Druhý člověk může prožívat a vnímat situace úplně jinak než my. Není to schválnost, drzost, ani arogance, jak to někdy druzí vyhodnotí. U lidí s vysokou smyslovou citlivostí může dojít o adventu a Vánocích k častému stresovému chování a my nevíme proč. U některých už to, že se blíží jejich oblíbené období a dárky, může způsobit, že v prosinci prostě nefungují tak jako ostatní, a není třeba to hrotit, ale minimalizovat to, co se musí. Vytvářet si individuální plán vaší rodině na míru. Když je v rodině neurodivergentní jedinec, nelze mít svátky podle normativu. Buď to přetíží vás, nebo toho druhého. Pojďme si přečíst rady k tomu, aby Vánoce byly pro každého hezké a klidné. A pokud je někdo vůbec nechce slavit, i to respektujte, může to být k zamyšlení i pro vás, zda ještě advent a Vánoce jsou pro vás o klidu a péči o sebe, nebo jen chcete dostát tomu, jak mají svátky vypadat a co vše povinného musíte vykonat?

Zvládání smyslového zahlcení:

Dekorace během adventu přidávejte postupně. Začněte s výzdobou pomalu, případně vymezte čas, kdy bude vystavena. Do procesu plánování zapojte všechny.

Uvědomte si možné riziko spojené se smysly – zrakové vjemy, vůně/zápachy, hluk, hmatové podněty. Snižte přetížení pomocí těchto tipů:

  • Pokud jsou davy lidí stresující a vyčerpávající, vyhýbejte se jim.
  • Omezte vánoční dekorace. Nedávejte ty, které dítě nesnese.
  • Vynechte praskání vánočních prskavek, petard nebo použijte sluchátka či špunty do uší. Způsobují hlukové i čichové přetížení.
  • Používejte osvědčené pomůcky, jako jsou například ušní chrániče nebo stimovací hračky.

Strukturovaný rozvrh:

Vytvořte pro Štědrý den detailní rozvrh, abyste zajistili řád a předešli nepříjemným překvapením.

Strukturujte pořadí rozbalování dárků, abyste se vyhnuli smyslovému stresu.

V případě, že vaše autistické nebo ADHD dítě ještě nezvládá čekání, přizpůsobte se tomu. Rozdávejte například dárky ráno, předejte tak eustresu, které dítě bude vyjadřovat stresovým chováním.

Bezpečná “zóna bez Vánoc”:

Určete prostor určený k relaxaci pro ty, kteří Vánoce špatně snášejí kvůli smyslovému přetěžování. 

Respektujte osobní prostor:

Ponechte možnost volby ohledně zdravení, netrvejte na objetí, polibcích, úsměvech a podobně.

“Nenuťte nás neustále se usmívat. Někteří z nás mohou být velmi šťastní, ale naše tváře to neukazují. Naše emoce a výrazy se ne vždy shodují. Je otravné poslouchat pořád:

 usměj se, nemrač se, nebuď naštvaná/ý atd. Neptejte se nám neustále: Jsi v pohodě? Kdybych byl nešťastný, řekl bych to nebo by se to projevilo mým přetížením.”
Efektivní komunikační strategie:

Zapojte komunikační pomůcky pro usnadnění domluvy, abyste napomohli vzájemnému porozumění.

  • Kalendáře a odpočty pro vizuální komunikaci.
  • Storyboard pro změny v rituálech a rutinách.
  • Obrázkový rozvrh.

Obrazové pomůcky ohledně vánočních svátků pro usnadnění porozumění a respektu, že to může mít druhý člověk jinak. 

Návštěvy

Návštěvy mohou být velkou sociální zátěží. Musí se komunikovat, komunikuje se přes sebe, mnoho lidí, hluku, pachů… Tady pár rad, které by se mohly hodit.

  1. Pokud se nedá návštěvám vyhnout, nechtějte návštěvy u sebe doma. Z návštěv se dá lépe odejít, než vyhnat hosty ze svého domova.
  2. Na návštěvě je dobré mít kam utéci. Hrát deskové hry nebo se zabavit focením.
  3. Pokud přeci jen přijde návštěva k vám, pomáhá představovat si klid po odchodu návštěvy.
  4. V některých rodinách je naopak lepší, když návštěvy chodí k nim, protože u sebe doma mají děti svůj úkryt. Když jdou na návštěvu, mají hostitelé různá očekávání, různé představy, jak se mají děti chovat atd. Čeká se, že tam budeme delší dobu… Loučení s dotyky a halasem, nevyřčenými pocity nebo výraz, že jdeme pryč moc brzo… To vše je velmi zatěžující.

Myslete i na sebe

  1. Dopředu vykomunikujte s rodinou, co chcete omezit, abyste neodpadli pod náporem všech povinností (výzdoba, úklid, balení dárků, zdobení stromku, vaření, pečení…). Advent a Vánoce jsou o klidném prožití a ne naplnění všech tradic a zvyků.
  2. Připravujte si vše průběžně a dopředu. Můžete si třeba i rybí polévku uvařit měsíc dopředu a zamrazit ji.
  3. Pokračování rad v loňském článku “Autisté radí, jak zvládnout Vánoce

Na Facebooku a Instagramu ATYP magazínu uveřejňujeme každý den jednu adventní myšlenku od lidí na spektru.

Nezapomínejte, dobrá komunikace je klíčem k minimalizaci stresu během Vánoc. Pojďme vytvořit respektující Vánoce, které si může užít každý!

___________

text Dagmar Edith Holá / grafika Jakub Šolar

Chcete-li naši práci finančně podpořit, můžete zaslat svůj příspěvek na účet Nadační fond ATYP 9756596001/5500. Dárci si mohou finanční příspěvek odečíst z daňového základu. Za rok 2023 je odečet ze základu daně 30 %. Nebo si můžete předplatit on-line ATYP magazín. Mnohé články jsou pouze v sekci pro předplatitele.

 

 

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
WhatsApp
Email

Přihlášení