Když my, rodiče, u svého dítěte objevíme talent, je to radost. Má-li navíc naše ratolest zájem svůj talent rozvíjet a zdokonalovat, pak se právem dmeme pýchou a jsme schopní udělat nemožné, abychom nadání našeho dítěte podpořili. Vždyť ten náš potomek, naše krev, něco umí, něco dokáže.
Nejinak tomu je pochopitelně i u dětí s „jinakostí“. I děti s ADHD, PAS a různými poruchami chování bývají často velmi nadané. Přesvědčit se o tom můžete, pokud ve dnech od 11. 4. 2017 do 30. 4. 2017 zavítáte do kavárny Lékořice, v areálu Thomayerovy nemocnice v Krči. Dvě učitelky ze ZŠ na Zlíchově v kavárně společně se svými žáky uspořádali pro své učitele, rodiče, spolužáky, přátele, kamarády, ale i širokou veřejnost výstavu svých výtvarných děl s názvem V lese.
Výstava V lese v kavárně Lékořice
Je odpoledne a v prostředí malebné kavárny Lékořice právě začíná vernisáž. Prostorem se nese vůně kávy a atmosféru podtrhuje příjemná klavírní hudba, o kterou se postaral Zdeněk Tománek. Na saxofon ho bravurně doprovází jedna ze dvou učitelek, které mají celou výstavu „na svědomí“. Pokud jste přišli pozdě, pak místo k sezení nenajdete. Kavárna praská ve švech, zájem o malé umělce je opravdu velký. „V loňském školním roce jsem byla v této kavárně na podobné akci školy mé dcery,“ odpovídá učitelka Pavlína Gangnusová na otázku, jak vznikl nápad uspořádat výstavu výtvarných děl žáků jejich školy. „Oslovilo mě to a říkala jsem si, že by bylo báječné využít vstřícnosti kavárny a něco podobného uspořádat i pro naše děti. Domluvily jsme se s kolegyní, s vedením školy, které nás velmi podpořilo, a následně s majiteli kavárny. Pak už následovaly měsíce práce našich dětí,“ vypráví Gangnusová. Jak došly k názvu V lese, vysvětluje druhá učitelka Marie Gebauerová: „Téma ‚zvířátka‘ je pro děti lákavé a zajímavé. Oproti exotickým zvířatům jsou v dnešní době lesní zvířata trošku opomíjená a tak jsme spojili výtvarný projev dětí s učebními osnovami. O lesních zvířatech se děti učí v hodinách Prvouky, prohlížely si obrázky, povídali jsme si o nich.“ Vystavené obrázky jsou vlastně koláže na velkých panelech. „Pro výstavu jsme měli k dispozici právě tyto panely. Zaplnit tak velkou plochu je pro jedno dítě náročné. Takhle dostaly navíc prostor všechny děti, i ty, které jsou méně výtvarně nadané. Přesto a vlastně i právě proto, vznikly krásné obrázky,“ upozorňuje Pavlína Gangnusová.
Děti potřebují zažít úspěch a zájem
ZŠ na Zlíchově je určená pro žáky s ADHD, PAS a se specifickými poruchami chování. Výtvarná činnost je pro tyto děti přínosná, funguje svým způsobem jako terapie. Podle Pavlíny Gangnusové jim tvorba nabízí možnost sebevyjádření a odpoutání se od jejich běžných starostí, třeba i od nepovedeného dne. „Děti se při výtvarné činnosti uklidní, přibrzdí své hyperaktivní tempo,“ vysvětluje dál. „Smysl výstavy byl především v tom, nechat naše děti okusit a zažít úspěch,“ doplňuje kolegyni učitelka Gebauerová. „Děti s psychiatrickými poruchami se v běžném životě setkávají spíše s nepochopením, odsouzením, kritikou. Při podobných akcích mají možnost vidět zájem nejen svých nejbližších, který je pro ně pochopitelně tím nejdůležitějším, ale i zájem naprosto cizích lidí jim jistě zvedne sebevědomí. Děti vidí, že jejich práce nekončí v koši, nebo v lepším případě někde v deskách ve skříni, ale že má smysl. Také jsme jim chtěly nabídnout možnost prožitku slavnostní chvíle a trošku i noblesy,“ s nadšením dodává Pavlína Gangnusová.
Vernisáž je úspěšná, zájem o výstavu je opravdu velký a reakce pozitivní. Proto je již teď jasné, že obě učitelky v budoucnu akci zopakují. „Nebude to ale hned, necháme si trošku odstup, aby podobné akce dětem nezevšedněly a neztratily TO kouzlo,“ uzavírá s úsměvem učitelka Gebauerová.
______________
text a foto Blanka Danešová (Autorka blogu Písmenkování)
Otevírací hodiny kavárny Lékořice. Stejnojmenný projekt vznikl nejen jako příjemné místo pro vychutnávání výtečné kávy, ale zároveň jako projekt podporovaného zaměstnávání zapsaného spolku Lékořice. V současné době je personál kavárny tvořen dvěma skupinami osob: profesionály a osobami, které jsou znevýhodněné na trhu práce.