Od 1. ledna 2025 mohou lidé s poruchou autistického spektra v Česku poprvé oficiálně získat řidičské oprávnění – i když zatím jen za určitých podmínek. V tento den totiž vstoupila v platnost novela vyhlášky č. 277/2004 Sb., která stanovuje zdravotní způsobilost k řízení motorových vozidel. Za změnou stojí především aktivita samotných autistů. Na celém procesu se výrazně podílela A-komunita, sdružení lidí na spektru, které dlouhodobě usiluje o rovná práva. A-komunita spolupracuje také s organizací Adventor, která je tvořena autisty a zaměřuje se na podporu lidí s PAS.
Ministerstvo zdravotnictví české autisty k přípravě vůbec nepřizvalo
O připravované vyhlášce jsme se dozvěděli až na jaře roku 2024 – a to pouze v rámci procesu posuzování dopadů zákonných změn (tzv. RIA). Z tohoto posuzování jsme však byli následně vyloučeni. A z tvorby samotného návrhu jsme byli vyloučeni úplně. Ministerstvo nás jako autisty, kterých se změna přímo týká, k připomínkování vůbec nepřizvalo – k procesu jsme se mohli dostat pouze nepřímo, prostřednictvím Unie zaměstnaneckých svazů, jejímž členem je organizace Adventor. Pro stát jsme tak byli jen jednou z mnoha neziskových organizací, nikoli klíčovým partnerem.
Problémem ale nebylo jen naše vyloučení – samotný návrh měl i řadu zásadních nedostatků. Samo ministerstvo přiznalo, že ohledně části věnované autismu „bližší specifikace konkrétní legislativní úpravy nebyla dosud vydiskutována“. Ministerstvo také teprve začalo zjišťovat, jak je tato problematika řešena v zahraničí: „Dle oslovené organizace Autism Europe je situace v ČR nezvyklá a nemá žádné paralely v zemích Evropské unie.“
To je přesně to, na co upozorňujeme už roky. Abychom měli úplný přehled, zahájili jsme proto vlastní průzkum, jak je otázka řidičského oprávnění pro autisty řešena v jiných evropských zemích – a to prostřednictvím mezinárodní organizace EUCAP, jejíž jsme členy.
Co bylo špatně už v návrhu: co jsme ministerstvu vytkli
Až na konci července 2024 jsme byli zapojeni do vnitřního připomínkovacího řízení. Naše připomínky z té doby jsou shrnuté v textu na webu A-komunity Řidičská oprávnění pro autisty – ztělesnění špatného přístupu k autismu u nás.
V rámci připomínek jsme upozornili především na tyto zásadní problémy:
- Povinná dvojí vyšetření: člověk s autismem měl před nástupem do autoškoly povinně absolvovat vyšetření jak u dopravního, tak u klinického psychologa (tato podmínka vzešla od Psychiatrické společnosti).
- Nedostatky v terminologii: vyhláška pracovala s formulacemi o „pervazivních vývojových poruchách kromě Aspergerova syndromu“ (vyloučení oprávnění) a zároveň s „Aspergerovým syndromem, pervazivními vývojovými poruchami“ (možnost oprávnění), což bylo nejasné a vnitřně rozporné.
- Ignorování MKN-11: upozornili jsme, že ministerstvo nerespektuje změnu terminologie v nové Mezinárodní klasifikaci nemocí MKN-11.
- Pravidelné lékařské kontroly: připomínkovali jsme povinnost minimálně každých pět let absolvovat prohlídku u klinického nebo dopravního psychologa.
V nové klasifikaci mizí PAS – vyhláška na to nereaguje
V současné době se postupně zavádí nová Mezinárodní klasifikace nemocí MKN-11, přičemž podle implementačního plánu Ústavu zdravotnických informací a statistiky měla být příprava návrhů změn legislativních dokumentů dokončena do roku 2025.
To znamená, že nejpozději v příštím roce bude nutné vyhlášku znovu upravit – a v části týkající se autismu dokonce velmi zásadně. V MKN-11 už totiž neexistují pojmy „pervazivní vývojové poruchy“ ani „Aspergerův syndrom“. Místo nich se používá zastřešující pojem „neurovývojové poruchy“, který zahrnuje mnohem širší spektrum obtíží než pouze autismus.
Pokud se vyhláška této změně nepřizpůsobí, omezení řidičského oprávnění se nově dotkne i lidí s ADHD, s poruchami řeči a dalších skupin. Proto bude velmi důležité nadcházející legislativní úpravu pečlivě sledovat.
Konečně se začaly dít změny díky našim připomínkám
V říjnu 2024 jsme byli zapojeni do mezirezortního připomínkovacího řízení. V této fázi se podařilo zrušit povinnost vyšetření u dopravního psychologa před nástupem do autoškoly – jeden z nejvíce kritizovaných bodů původního návrhu.
Zároveň jsme odmítli plošnou povinnost „odborného vyšetření“ před autoškolou – podle nás by ho měl lékař nařídit pouze při konkrétních pochybnostech. Požadovali jsme také sjednocení textu s aktuální terminologií podle MKN-11.
Původní návrh totiž počítal s tím, že řidičské oprávnění mohou získat pouze lidé s Aspergerovým syndromem, čímž by byli z možnosti řízení vyloučeni všichni s jinými formami autismu, například s atypickým autismem. I díky našemu tlaku nakonec z vyhlášky zmizela zastaralá terminologie – a s ní i diskriminační omezení pro část autistické populace.
Kuriózní ovšem zůstalo, že návrh stále výslovně uváděl osoby s „pervazivními vývojovými poruchami s poruchou intelektu“, které řidičské oprávnění získat nemohou – a to hned pod kategorií „mentální retardace“, přestože jde o totožné označení.
Zbytečná a diskriminační povinnost pravidelného vyšetření
Za nejproblematičtější považujeme povinnost lidí na spektru absolvovat povinné vyšetření u klinického nebo dopravního psychologa každých pět let. Takový požadavek nedává odborný smysl, protože autismus je vrozený a v čase se nemění – člověk se může naučit projevy lépe zvládat, ale nové se neobjevují.
Pokud by vznikly jiné potíže ovlivňující schopnost řídit, měl by vyšetření doporučit lékař individuálně, stejně jako u kohokoli jiného. Ministerstvo však trvá na plošné kontrole s odůvodněním, že jde o podmínku zdravotní způsobilosti pro celou širokou skupinu diagnóz.
Takový přístup považujeme za formální a neodůvodněný. Pro mnoho autistů znamená povinné vyšetření zbytečnou finanční zátěž, kterou si musí hradit sami, a navíc v situaci, kdy je nedostatek odborníků, kteří autismu rozumějí.

A co autisté, kteří už řidičák mají?
Po schválení nové vyhlášky mezi autisty panovaly obavy, jak bude stát postupovat u těch, kteří řidičské oprávnění získali dříve – například mají diagnózu z minulosti, od soukromého lékaře, nebo o ni teprve uvažují. Objevovaly se i otázky, zda hrozí postih těm, kteří o svém autismu vědí, ale diagnostikovat se zatím nechtějí.
Platí, že za takovou situaci stát nikoho postihovat nemůže. Může pouze uložit povinnost pravidelných lékařských prohlídek – a dokud tak neučiní, nikdo nic neporušuje.
Budeme i nadále usilovat o to, aby z vyhlášky zcela zmizely diskriminační podmínky – a aby se autisté nemuseli bát nechat se diagnostikovat nebo vyhledat potřebnou psychologickou či sociální pomoc.
Co aktuálně platí (2025)
Problémové body vyhlášky:
- Povinnost odborného vyšetření (klinický nebo dopravní psycholog) před nástupem do autoškoly.
- Povinné pravidelné lékařské kontroly alespoň každých 5 let.
- Terminologie stále nereflektuje MKN-11.
Další pravidla:
- Řidičák mohou získat jen lidé s poruchami autistického spektra bez poruchy intelektu.
- Lékař může stanovit omezení, např. řízení pouze ve dne, zákaz dálnic, omezení rychlosti nebo jízda jen v určitém okruhu, nutnost doprovodu apod.
__________________
Text Bára Blackie
Foto: archiv ATYP Magazín
https://a-komunita.cz/ridicska-opravneni-pro-autisty-ztelesneni-spatneho-pristupu-k-autismu-u-nas/
Autorku článku Báru Blackie, členku A-komunity, můžete potkat také v diskusním panelu Autismus u žen na naší 6. Autistické konferenci. Diskusi bude moderovat psycholožka Markéta Kavanová. Další článek na téma řidičské průkazy a autisté si budete moci přečíst v nové ročence ATYP Speciál č.5, která bude pokřtěna na Autistické konferenci. Poté si ji budete moci zakoupit na e-shopu ATYPpress.cz. Na e-shopu můžete zakoupit i vstupenky na konferenci, ale zbývá posledních deset. Neváhejte tedy!!
Event na FB 6. Autistická konference: Neurodiverzita v centru dění.
