1

E-publikace Společně ve společném vzdělávání

Letní prázdniny utekly jako voda a žáci se vrací do škol. A mezi ně samozřejmě patří i děti s neurovývojovou jinakostí – děti s autismem, děti s ADHD a různými specifickými poruchami učení. Podle statistik by měl být v každé třídě minimálně jeden žák s nějakou odlišností v myšlení a prožívání.

Asistent pedagoga se však stará i o další děti, kteří mají podpůrné učební plány nebo individuální vzdělávací plány. Proto je důležité nezapomínat, že i pedagogičtí pracovníci by měli být nadále edukováni. Klíčem je samozřejmě poskytnutí tipů a rad, jak mají k takovým žákům přistupovat, aby školní docházka nebyla nepříjemnou povinností a aby specifické děti neodcházely ze školy demotivované, ale stály o další vzdělávání a rozvojs . Byla by škoda marnit potenciál vycházející právě z jejich odlišností. Z tohoto důvodu vznikla publikace Společně ve společném vzdělávání s podtitulem Jak učitel a asistent pedagoga pomáhají dětem s PAS a ADHD ve společném vzdělávání?.

Najdete v ní mnoho rad ke vzdělávání dětí s PAS a ADHD a komunikaci s těmito specifickými dětmi. Na začátku naleznete slovníček pojmů, které jsou v ní používány. Můžete se tedy hned zpočátku zamyslet nad tím, co znamená psychická inkluze, jak se dítě projevuje při eustresu a jak při distresu, jakou úlohu hrají spolužáci ve společném vzdělávání a zda záměr navýšení hodin na kurzech pro asistenty pedagoga je správný směr. Naše publikace vám na tato i jiná témata odpoví.

Na publikaci pracovalo mnoho lidí. Na základě rad Mgr. Přemysla Mikoláše pro ATYP magazín vzniklo několik článků do rubriky Vzdělávání. Tyto články jsou spolu s dalšími texty praktických rad k inkluzi dlouhodobě nejčtenější. Těch rad bylo ale mnohem více a stále přibývaly, proto jsme sestavili tuto e-publikaci. V textech se rovněž promítly podněty i zkušenosti rodičů z podpůrné skupiny, kterou organizuje NF AutTalk.

Odborné poradenství poskytli Michal Roškaňuk a Bc. Lucie Vilímková z Adventor (rovněž autoři slajdu č. 15), Mgr. Gabriela Böhmová (koučka a vedoucí podpůrné skupiny rodičů dětí s PAS Nadačního fondu AutTalk), asistentka pedagoga Markéta Velebová (rovněž redaktorka ATYP magazínu, autorka slajdu č. 19 spolu s členy facebookové skupiny Jsme asistenti pedagoga), Šárka Souchopová, Bc. Aneta Nováková (rovněž redaktorka ATYP magazínu), některé termíny jsme konzultovali s členy facebokových skupin lidí na spektru autismu.

Za nesmírnou trpělivost děkujeme jazykovým korektorům Petře Buchtové a Pavlu Černému a také grafičce Nadě Korbářové. Velký dík patří Nadačnímu fondu Avast, který nám finančně pomohl e-publikaci udělat profesionálně.

Doufáme, že se vám bude publikace líbit a že bude užitečná nejen pro lidi pracující ve školství, ale že obohatí i širší veřejnost a že se „zapadnutí“ do školního systému pro tyto děti stane jednodušším. Stáhnout si ji můžete zdarma na portálu Nadačního fondu ATYP.

Držme si všichni v čtyřlístku: pedagog – asistent pedagoga – dítě – rodič palce pro další školní rok.

___________

Text Bc. Aneta Nováková

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přihlášení