Naše škola se už do starých kolejí vracet nebude aneb Inspirace on-line výukou ze školy „bez klece“ 4

Naše škola se už do starých kolejí vracet nebude aneb Inspirace on-line výukou ze školy „bez klece“

Jak vnímá mladý učitel výuku na dálku ve svých očích? Proč by se nejraději někam schoval a dělal, že nemá se školstvím nic společného, a proč se přidal k zastáncům jiných forem škol a iniciátorům Otevření dalších možností ve vzdělávání? Technologie běží strmě z kopce dolů a nikdo je nestíhá, potkávají po cestě soukromé firmy a někde daleko za horami jsou školy tou poslední myšlenkou a investicí. Nestačíme ani přihlížet z rychlíku a chvástáme se, jak jsme efektivní v měřítku za málo peněz hodně muziky.

Přidávám se také do skupin lidí, kteří chtějí změny v českém vzdělávání. Nechci být ten, který bude jen ukazovat na to, co nefunguje, ale chci hledat s různými lidmi řešení, která jsou přijatelná pro zúčastněné: děti, dospívající, učitele a rodiče. Nemůže být pouze jeden vzdělávací systém a rozhodovat jeden směr či názor. Pojďte s námi nenásilně a konstruktivně pomoct s touhle svízelnou situací třeba podpisem či sdílením. Napište svůj názor v anketě. Každý hlas i názor je důležitý!

V roce 2016 jsem nastoupil na dva 0,5 úvazky do školství a očekával, jak mi školství otevře svou náruč obdobně jako firmy, které nabízejí různé programy pro začínající pracovníky. V roce 2017 jsem si na vlastní kůži vyzkoušel pracovat ve dvou zcela odlišných základkách, velké státní a malé alternativní. V dalším roce bylo za mě vyřešeno, že zůstanu na alternativní, a přispělo k tomu rozhodnutí vedení klasické školy, která se ráda zbavila mladého učitele, který rozumí digitálním technologiím a chce je dokonce aplikovat i do výuky. Navíc má rád sport a nechce dětem zničit radost z pohybu typickým tělocvikem.

Patřím do generace, která se již označuje za internetovou, a jako dítě jsem se neodlepil od počítače, hraní fotbalu a hokeje. Pařil jsem dokonce i jako progamer. I přes to, že mě rodiče nenutili odlepit se od počítače, tak jsem se stal vášnivým sběratelem akademických titulů a v jednu chvíli jsem studoval dokonce tři vysoké naráz.

Naše škola se už do starých kolejí vracet nebude aneb Inspirace on-line výukou ze školy „bez klece“
Otevřený dopis ŠANCE PRO VZDĚLÁVÁNÍ k úpravě školské legislativy tak, aby otevřela cesty pro vytváření vlastních různorodých vzdělávacích příležitostí, aby školní docházka byla dobrovolná a vznikla tím příležitost vzdělávat se i jinými způsoby než docházkou do škol a formou individuálního vzdělávání, aby mohly vznikat rozmanité školy, vzdělávací centra apod.,… si můžete přečíst a podepsat od 11. května. Podepisovat mohou i ti, kterých se to týká: děti a dospívající.

Nikdy jsem nepřemýšlel o školství jako svém vysněném povolání, ale děti se na mě lepily jak žvýkačka. Když budete říkat, že nikdy něčím nebudete, tak právě tohle budete dělat. V současné době jako svobodný učitel/průvodce a trenér nejsem již schopen pracovat v klasické základce. Jediné, co mě na státní základku přitahovalo, byl vyšší plat než v soukromém sektoru školství. A tento souboj stát prohrál nedodržením svých slibů s platy. Začal jsem tedy naplno učit děti v absolutně odlišném vzdělávacím směru a někdy v roce 2018 teprve zjistil, že se jedná o svobodnou a demokratickou školu. Tyto školy jsou na území ČR pouze dvě v rejstříku a balancují na hranici pochopení jejich fungování u českých předních činitelů ve školství. Ve světě však tyto školy rostou jako houby po dešti.  O této alternativě se rozepíši třeba někdy jindy. Nyní se zaměříme na online výuku z pohledu atypického učitele.

Několik let zpátky jsem se snažil převést co nejvíce komunikace do online světa a velmi úspěšně se tomu všichni bránili. Přišla větší chřipka, která přepisuje genetickou informaci RNA, a během pár dní jsme se ocitli v online aplikacích od Google. Ve škole jsme dva týdny vyčkávali, co se bude dít, a potom se rozhodli, že škola půjde do online prostoru. Některé školy měly podle médií jasno ihned, jejich představitelé se chvástali v televizi, jak již plně naběhli na nepřipravené děti a rodiče. Až 77 % rodičů uvádí technické problémy a situace doma je nepřekročitelným limitem pro učitele (technické problémy v rodinách). Kolegové již používali pro interní komunikace aplikace, a tak bylo oříškem, co se stane, když škola po 14 dnech začne fungovat online. Pro mě to znamenalo natočit desítky videí, jak si zprovoznit aplikace, a společně s kolegy jsme nabídli dětem a rodičům 33 aktivit v online učebnách.

Naše škola se už do starých kolejí vracet nebude aneb Inspirace on-line výukou ze školy „bez klece“ 1
E-petici ŠANCE PRO VZDĚLÁVÁNÍ k úpravě školské legislativy tak, aby otevřela cesty pro vytváření vlastních různorodých vzdělávacích příležitostí, aby školní docházka byla dobrovolná a vznikla tím příležitost vzdělávat se i jinými způsoby než docházkou do škol a formou individuálního vzdělávání, aby mohly vznikat rozmanité školy, vzdělávací centra apod.,… si můžete přečíst a podepsat od 11. května. Podepisovat mohou i ti, kterých se to týká: děti a dospívající.

Musím však zpětně konstatovat, že jsme se také nevyhnuli zahlcení již zahlcených rodičů a ani nyní se nedá říct, že by škola fungovala jako v reálu. Někteří se vydali do boje s prací na home office, boje proti technologiím (odpůrci technologií=tlačítkové telefony a dětské ochrany v zařízeních) a zůstali dá se říct pasivní.

Jako největší problém považuji jeden počítač doma, zastaralé a nevýkonné tablety a velmi pomalé internetové připojení (na vesnici téměř nemožné mít dostačující kvalitu připojení). Shrnul bych to tak, že ti aktivní zůstali těmi aktivními a ti pasivní zůstali pasivními. Ani jedna ze stran učitel – rodič – stát nemůže říct, že by se premiéra slavnostně zapsala do českých dějin.

V mých očích jsme stále svědky digitální nedostatečnosti pro pracovní trh, tragicky pozadu za světovými trendy a reálně nemají školy ani dostatečné pokrytí internetem v budovách. Od 2015 do 2020 měly školy propojit výuku s digitálními technologiemi napříč předměty. Nic z toho se nestalo a myslím si, že ani nestane. Školství je velmi nepřipraveno, máme kolem 150 tisíc učitelů (z nichž se vzájemně inspiruje v největší skupině Učitelé+ pouhých 10 tisíc (FB U+). Těchto necelých 7 % aktivních lidí mohou být nejen učitelé, ale i rodiče a novináři. Kde je zbytek? Proč zde není? Proč je nezajímá, jak zlepšit svou výuku? Učí tak, že zakroužkují dětem cvičení v učebnicích a rodiče to mají doma s dětmi vypracovat? A jak chceme následovat svět v trendu projektového učení STEM (věda + technologie + stroje + matika = jeden projekt)?

V našem případě jsme převedli výlety do Google Earth, kde děti i učitelé prezentují ostatním připojeným své zkušenosti s cestováním. Scházíme se na videokonferencích s dětmi i rodiči a řešíme školní témata stejně jako v reálu. Tým učitelů se začal scházet dvakrát týdně na poradách, řeší problémy s výukou na dálku a pracuje aktivně hlavně s těmi, kteří mají zájem, a těmi, kteří mají přijímačky za rohem. Podařilo se nám vytvořit až 33 online kurzů a já jsem se stal učitelem youtuberem. Napsal jsem na příští rok grantovou žádost na vytvoření youtuberského studia ve škole do nadace O2 Chytrá škola. Nejde neustále čekat a poslouchat, jak školám a rodičům někdo pomůže. My se už vracet zpět do starých kolejí nebudeme, doba digitální přiletěla jako uragán a jestli někdo bude ty trosky dávat znovu dohromady, tak má můj velký obdiv.

text David Urubčík, pedagog / foto z online Meetu Facebook školy Ježek bez klece /úvodní foto online školy v aplikaci Zoom / grafické slajdy archiv ATYP magazinu

Zdroje:

Facebook: Učitelé +

Učitelé se neshodnou, zda mají učit nepedagogové
Máme malé znalosti IT a jsme vyčerpaní, říká téměř polovina učitelů k on-line výuce

Obr. 1: Věkově smíšená výuka v propojení s mentorem ze soukromé firmy na Meetu

Naše škola se už do starých kolejí vracet nebude aneb Inspirace on-line výukou ze školy „bez klece“ 3

Podepsat Otevřený dopis Šance pro vzdělávání můžeš i Ty.

 

 

Naše škola se už do starých kolejí vracet nebude aneb Inspirace on-line výukou ze školy „bez klece“ 2
E-petici ŠANCE PRO VZDĚLÁVÁNÍ k úpravě školské legislativy tak, aby otevřela cesty pro vytváření vlastních různorodých vzdělávacích příležitostí, aby školní docházka byla dobrovolná a vznikla tím příležitost vzdělávat se i jinými způsoby než docházkou do škol a formou individuálního vzdělávání, aby mohly vznikat rozmanité školy, vzdělávací centra apod.,… si můžete přečíst a podepsat od 11. května. Podepisovat mohou i ti, kterých se to týká: děti a dospívající.
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přihlášení