Upeč třeba chleba, začni s tím hned teď

Upeč třeba chleba, začni s tím hned teď

Doba koronaviru přinesla strach, obavy, nutnost okamžitých změn v mnoha oblastech. Krize nás může srazit, ale může být také příležitostí. Třeba se vrátit k samé podstatě života, k sobě samému, k uzemnění přírodou a prací rukama. Obrazově to vypadá, že korona nás zvenku vytáhla k sobě dovnitř.

Taky vám někdy zní v uších písnička Dělání, dělání, všechny smutky zahání, když je vám ouvej? Mně nabíhala často po těch prvních asi třech dnech, kdy se pandemie šířila a došlo k uzavírání škol obchodů, restaurací, a všichni panikařili. Asi jsem nebyla jediná, protože se začaly šít roušky a nastal čas hromadné solidarity v podobě ruční práce. Prostě a jednoduše dělání a všichni jsme se konečně nadechli ve vlastnoručně ušité roušce. K mému úžasu se synové přidali, ušili si své a začali jsme šít i pro přátele. A ejhle, u šití jsme si začali povídat, přestali sledovat zprávy, začali BÝT.

Upeč třeba chleba

Krize je příležitost. Můžeme se zabývat tím, co nejde, žít ve strachu nebo něco začít dělat. Ona má ta písnička pokračování. Upeč třeba chleba, začni s tím hned teď. To se dá v této době naplnit. Je tolik lidí, kteří okamžitě začali být kreativní, tvořiví, pomáhající. Takže na mě začaly na sociálních sítích vyskakovat mnohé nabídky kurzů, webinářů apod. V té lavině byl jeden zajímavý – on-line kurz Kváskový chléb na 3 zamíchání. Když už se chci naučit péct chleba, tak ať je zdravý, pomyslela jsem si. Droždí nafukuje a překyseluje organismus a stejně je údajně vyprodané, takže klikám na objednávku kurzu, platím rovnou z karty a do dvou minut mám na e-mailu přístup do kurzu pečení, kvašení Superkvasaci.cz. Jsem vděčná za tuto dobu, že elektronika přináší i takovéto výhody, že když ji člověk správně využívá, tak mu pomáhá, díky ní tvoří, osobnostně roste, a může se z domova ihned zapojit třeba právě do kurzu pečení chleba z žitné mouky a kvásku.

Upeč třeba chleba, začni s tím hned teď 1Sousedka je na kváskové mapě

Líbilo se mi, když jsem zjistila, že upoutávka na kurz nepřeháněla a recept něčeho tak pro mě vzdáleného, jako je upečení chleba, je ve třech krocích a ještě v obrázcích. To se líbilo rovněž synům. Zvládneme ale založit i kvásek? Piktogramy jsou jednoduché, ale trvá to 10 dní. Další informace nás odkáže na kváskovou mapu lidí, kteří ho darují. Kvásek se má darovat! Zjišťuji, že hned v další ulici nějaká Jana je dárkyní. Píšu jí a za chvíli si už nasazuju roušku a dojdu do ulice, ve které jsem už tolikrát venčila psa, a netušila jsem, že tu žije Jana, která má kvásek, má i tibetskou houbu, kterou jí s sebou nesu jako dárek, ale zase ho nesu zpět. Koronavirus mi přináší seznámení s ženou, která je zajímavá a bydlí jen kousek od nás. Hrdě nesu domů kvásek a hned ho musím nakrmit. To se mi totiž líbí, ten pojem „nakrmit kvásek“. Starší syn, který je na spektru autismu, pomáhá, vaření ho baví. K ničemu ho často nedostanu, ale jakmile jde o něco nového z pečení, odšťavňování, smoothie, tak je u kuchyňské linky první. Receptové piktogramy už drží magnet na ledničce. První krok je za námi a musíme počkat 9 až 12 hodin na aktivaci kvásku. Takže pokračování po probuzení.

Když si budeme umět upéci chleba…

Syn dopoledne zodpovědně odváží a smíchá. Tak splní druhý krok Rozkvas. Mísu přikryjeme utěrkou a máme 9 hodin volno. K večeru přidáme znovu žitnou mouku, vodu a přidáme další ingredience. Ponecháme 3 hodiny kynout, a protože se nemusíme nahánět spát kvůli rannímu vstávání do školy, tak začneme péct v devět večer. Kuba už mezitím dělá znovu první krok Aktivaci kvásku, aby přeci byla zítra večer možnost dalšího chleba. Paráda, když si budeme umět upéci chléb, už nás nic nezaskočí, říkám nahlas a děti to kupodivu odsouhlasí, i když jako puberťáci jsou tak rádi v opozici.

Ta trouba!

Každá trouba peče jinak, říkávala babička, pak máma… Měly pravdu. Z prvního chleba jsme mlaskali pouze nad dobrou kůrčičkou. Vnitřek zůstal i po delším pečení, než je doporučené v receptu, pořád mazlavý. Takže řešíme, čím to je, zda jsme nedali kvásku moc. Týmově se všichni shodneme, že chybami se člověk učí, a jdeme na druhý pokus. Další den se již druhý chléb navíc v užší formě povedl víc, nespadl a vnitřek už byl téměř podobný kváskovému chlebu, který známe z obchodů Zdravá výživa a stojí třeba i šedesát korun.

Podpora od týmu Superkvašáků

Pokud se nedaří, pak Superkvašáci nabízí podporu na Facebookové skupině. Pro jistotu si o ni napíšu. Vkládám do ní snímek mouky a kvásku a dostávám odpověď od Evy Dudíkové, která je spoluzakladatelkou projektu Superkvašáci: „Mouka je OK, tu mám ověřenou, že funguje. Fotka kvásku: vypadá hladově. Je ho potřeba dokrmit.  Ale aktivace vypadá dobře. Pošlete fotku, až bude za 12 hodin hotový rozkvas. Půjdeme krok po kroku, nebojte, to vychytáme:-)

Ještě řešíme naši troubu, zda peče správně. Starší syn přichází na to, že musíme dát chleba péci v troubě co nejníže. Do třetice je vše v pořádku. Třetí chléb je výborný, snědli jsme ho hned, jako kdybychom nikdy nic lepšího nejedli. A jdeme znovu na první krok. Aktivaci kvásku je nejlepší učinit před spaním. Ale to vše se dozvíte v on-line kurzu Kváskový chléb na 3 zamíchání.

Měsíčně slevy na kurzy a E-booky

Na webu Superkvašáci.cz si můžete také zakoupit e-booky Zdravé svačinky pro děti, maminky i tatínky. Je to přes 50 inspirací na vyvážené rostlinné svačinky s fotkami a popisky. Rovněž tipy na obměny, když něco nemáte po ruce nebo dítě danou ingrediencí nejí, a také třeba tipy, jak lze většinu svačin udělat zcela bez lepku. E-book Obědové super-misky do práce i do školy (ale i na doma): Přes 42 tipů na rostlinné obědové misky (teplé i studené), které zasytí, jsou snadné na přípravu a prospěšné pro zdraví, štíhlou linii i trávení. Taky vás nejvíce nebaví vymýšlet co uvařit? V e-booku najdete Nákupní seznamy na každý týden. Tipy na obměny, když něco nemáte po ruce nebo dané suroviny nejíte. A dalším e-bookem jsou Krémové sladké svačinky bez cukru nejen pro děti. Aktuálně probíhá sleva na „obědový“ e-book a také ušetříte, pokud si zakoupíte bezlepkové rozšíření kurzu.

Chybí práce rukama

Výskyt duševních nemocí se zvyšuje u dětí i dospělých. Koronavirus zviditelnil proč. Mnoho z nás funguje pouze intelektově. Školy přestaly odpovídat na požadavky doby. Učí takovým způsobem a to, co bylo potřeba v době bez internetu. Dnes jdou děti do škol vybaveny vědomostmi, které RVP má pro celý první stupeň, brzy je tedy škola přestane zajímat. Na druhém stupni už žáci umí z IT technologií více než učitelé, mnozí excelují v angličtině, protože ji odmala slyší díky videím a filmům. Co děti potřebují, na to škola neodpovídá. Potřebují se učit týmové spolupráci, uzemňujícím technikám, dobrovolnosti, respektu… a ne sedět mlčky 5 až 8 hodin denně v lavicích, nehýbat se a být jen „v hlavě“. Přijdou domů, mnoho z nich do paneláků a dál jsou „v hlavě“. Škola kdysi odpovídala na potřeby dětí, a to bylo vzdělávání, aby nemusely pracovat na poli. Ví vůbec školství, na jakou realitu odpovídá dnes? Nebo je úplně mimo?

Dělání, dělání, upeč třeba chleba, postav třeba zeď… Co kdybychom začali po upečení chleba budovat nové školství?

Co jste se naučili nového vy? Co vám tato doba korony dala pozitivního? Těšíme se na vaše tipy.

_________

text Dagmar Edith Holá

Upeč třeba chleba, začni s tím hned teď 2
Zdravé svačinky pro děti, maminky i tatínky, Superkvasaci.cz

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přihlášení