5 věcí, které potřebujete vědět o podpoře žáků s ADHD

Pro někoho bohudík, pro jiného bohužel začíná za pár dní opět škola. Pro pedagogy, pro které je učitelství poslání a záleží jim na vztahu s žákem, tu máme tip na knihu z nakladatelství Portál „Mindfulness a relaxace pro žáky s ADHD.“ Z našich zkušeností víme, že pokud se člověk naučí komunikovat s dětmi s jinakostí, usnadní mu to komunikaci i s běžnými dětmi a dospělými, kteří nejsou neurodivergentní. „Mindfulness a relaxace pro žáky s ADHD“ napsala klinická psycholožka Joanne Steer a ergoterapeutka Kate Horstmann. Kniha je unikátní tím, že se zabývá i staršími žáky od 10 let a výzvami pro střední školy, kde také tito žáci s neurovývojovou odlišností jsou. Z ADHD a autismu se prostě nevyroste.

Publikace je v první části teoretická, ale čtivá, začíná rozebráním mýtů okolo ADHD, jak porozumět vnímání osob s ADHD, jak se projevuje jejich (ne)pozornost, jak na ně působí stres, tlak, tresty, pochvala… Větší část knihy jsou praktická cvičení k efektivní komunikaci, ke schopnosti pomoci dítěti určit si priority, organizovat si věci, pomoci se uvolnit a samozřejmě k nastavení senzorické strategie. O senzorické integraci jsme psali v rozhovoru s Mgr. Petrou Dvořákovou, ergoterapeutkou centra Play Si. Je to velmi důležitá strategie založená na smyslovém vnímání, vnímání těla. Na tyto smysly se ve školství zapomíná, přitom v našem životě hrají hlavní roli. Na čtvrtém ročníku Autistické konferenci 22. 9. 2023 v Městské knihovně v Praze bude z Play Si přednášet toto téma Mgr. Eliška Haškovcová. Klíčem k pochopení neurodivergentního dítěte je to, jak smyslově vnímá. Nakonec se tyto strategie dají použít plošně pro celou třídu a pomohou tak všem, zmiňují autorky knihy.

Kapitoly se také věnují 5 věcem, které potřebujete vědět o podpoře žáků s ADHD. V kostce vám je v recenzi představíme.

  1. Zásadní je porozumění (dostatek informací, vzdělávat sebe i ostatní kolegy, sdílet pozitivní způsoby řešení). Vždy zvažte, proč tak žák jedná. Zkuste se podívat až “za” chování. Jeho potíže jsou skutečné.
  2. Upravte prostředí, zaujměte jejich smysly, ale nezahlcujte. 
  3. Výuka dovedností. Pomáhejte rozvíjet strategie pro soustředění, rozpoznávání stresu a reakce na něj, podporu organizace, navazování a udržování vztahů a rozvoj zdravého sebevědomí. Rozvíjejte vztahy. Komunikujte efektivně a jednoduše.                                                                                                                               
  4. Žák jako aktivní partner. Zapojte dítě do rozhodování, do práce s jednotlivými metodami a do hodnocení. Propojte věci s prioritami a cíli žáků – jen tak to pro ně bude smysluplné a motivující. Nezapomínejte na zábavu a humor.
  5. Zvažte změnu systému. Strategie používané k podpoře žáků s ADHD jsou dobře využitelné pro každého.

          

Ukázky stránek s praktickým cvičením k podpoře žáků s ADHD: 

 

text Dagmar Edith Holá / obálky knihy Nakladatelství Portál / grafika ATYP magazín

K příležitosti výročí 120 let od narození Bruna Bettelheima vyhlásil Portál Den D!

Od 25. 8. do 28. 8. 2023 tak můžete nakoupit knihy na eshopu obchod.portal.cz – a ve všední dny i v Knihkupectví Portál, Klapkova a Knihkupectví Portál, Jindřišská – s 20% slevou.

Pokud chcete tip na knihy z jejich produkce, pak si přečtěte v ATYP magazín v rubrice Knihy naše recenze na knihy

z Nakladatelství Portál.

 

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
WhatsApp
Email

Přihlášení