Pro někoho bohudík, pro jiného bohužel začíná za pár dní opět škola. Pro pedagogy, pro které je učitelství poslání a záleží jim na vztahu s žákem, tu máme tip na knihu z nakladatelství Portál „Mindfulness a relaxace pro žáky s ADHD.“ Z našich zkušeností víme, že pokud se člověk naučí komunikovat s dětmi s jinakostí, usnadní mu to komunikaci i s běžnými dětmi a dospělými, kteří nejsou neurodivergentní. „Mindfulness a relaxace pro žáky s ADHD“ napsala klinická psycholožka Joanne Steer a ergoterapeutka Kate Horstmann. Kniha je unikátní tím, že se zabývá i staršími žáky od 10 let a výzvami pro střední školy, kde také tito žáci s neurovývojovou odlišností jsou. Z ADHD a autismu se prostě nevyroste.
Publikace je v první části teoretická, ale čtivá, začíná rozebráním mýtů okolo ADHD, jak porozumět vnímání osob s ADHD, jak se projevuje jejich (ne)pozornost, jak na ně působí stres, tlak, tresty, pochvala… Větší část knihy jsou praktická cvičení k efektivní komunikaci, ke schopnosti pomoci dítěti určit si priority, organizovat si věci, pomoci se uvolnit a samozřejmě k nastavení senzorické strategie. O senzorické integraci jsme psali v rozhovoru s Mgr. Petrou Dvořákovou, ergoterapeutkou centra Play Si. Je to velmi důležitá strategie založená na smyslovém vnímání, vnímání těla. Na tyto smysly se ve školství zapomíná, přitom v našem životě hrají hlavní roli. Na čtvrtém ročníku Autistické konferenci 22. 9. 2023 v Městské knihovně v Praze bude z Play Si přednášet toto téma Mgr. Eliška Haškovcová. Klíčem k pochopení neurodivergentního dítěte je to, jak smyslově vnímá. Nakonec se tyto strategie dají použít plošně pro celou třídu a pomohou tak všem, zmiňují autorky knihy.
Kapitoly se také věnují 5 věcem, které potřebujete vědět o podpoře žáků s ADHD. V kostce vám je v recenzi představíme.
- Zásadní je porozumění (dostatek informací, vzdělávat sebe i ostatní kolegy, sdílet pozitivní způsoby řešení). Vždy zvažte, proč tak žák jedná. Zkuste se podívat až “za” chování. Jeho potíže jsou skutečné.
- Upravte prostředí, zaujměte jejich smysly, ale nezahlcujte.
- Výuka dovedností. Pomáhejte rozvíjet strategie pro soustředění, rozpoznávání stresu a reakce na něj, podporu organizace, navazování a udržování vztahů a rozvoj zdravého sebevědomí. Rozvíjejte vztahy. Komunikujte efektivně a jednoduše.
- Žák jako aktivní partner. Zapojte dítě do rozhodování, do práce s jednotlivými metodami a do hodnocení. Propojte věci s prioritami a cíli žáků – jen tak to pro ně bude smysluplné a motivující. Nezapomínejte na zábavu a humor.
- Zvažte změnu systému. Strategie používané k podpoře žáků s ADHD jsou dobře využitelné pro každého.
Ukázky stránek s praktickým cvičením k podpoře žáků s ADHD:
text Dagmar Edith Holá / obálky knihy Nakladatelství Portál / grafika ATYP magazín
K příležitosti výročí 120 let od narození Bruna Bettelheima vyhlásil Portál Den D!
Od 25. 8. do 28. 8. 2023 tak můžete nakoupit knihy na eshopu obchod.portal.cz – a ve všední dny i v Knihkupectví Portál, Klapkova a Knihkupectví Portál, Jindřišská – s 20% slevou.
Pokud chcete tip na knihy z jejich produkce, pak si přečtěte v ATYP magazín v rubrice Knihy naše recenze na knihy
z Nakladatelství Portál.