Jak na úzkost teď a po pandemii?

Jak na úzkost teď a po pandemii?

Na úzkost neplatí nic jiného, než být teď a tady ve svém těle. Naučit se mít všech pět pohromadě. V současnosti to platí víc než kdy jindy. Nevíme, kdy COVID-19 přestane řádit, nevíme, jak se uživíme, když mnoho projektů nám skončilo, zastavilo se, školy jsou zavřené, učitelé posílají mraky úkolů, nevíme, co dřív… Je chaos. Roušky už máme téměř všichni a také všichni víme, že ale vir nezastaví a ochrání z 15 až 80 %. Technicky jsme se ochránili a co na úzkost teď a po pandemii?

Život je boj, neboj

Vykročte z úzkosti je název opravdu dobré knihy od Mgr. Jarmily Tolimatové. Nedává pouhé rady typu rozdýchej to. Ono v úzkosti zaměření na dech nemusí pomoci všem. Naopak, některým se může spustit panika nebo jim zatuhnout tělo ještě více. Autorka trefně pojmenovává své kapitoly: Život je boj, neboj. Myslím, tedy jsem… v úzkosti. Právě, musíme stáhnout přítomnost do těla, nenechávat ji pouze v mysli. Ta je jako opička, která si dělá, co chce, pokud jí nedáme jasný směr meditací, pokud neumíme své myšlenky jen pozorovat, ale jsme pořád v nich. Návrat do těla, je mnohem mnohem jednodušší, účinnější, rychlejší právě v úzkosti a jejímu předcházení. Tak konec myšlení.

Mějme všech pět pohromadě

Co to je? Pět pohromadě? Láska, péče…? Nemyslete. Je to 5 smyslů. Denně se zaměřte a opečujte aspoň každý jeden váš smysl. Nejlépe všechny. Pár vteřin, jindy vědomých pár minut.

ČICH

Drogerie jsou ještě otevřené. Gumičky na made home roušky jsou vyprodané. Ale oleje a silice ne. Můžete si koupit rovnou namíchané od firmy Saloos. Potřebujete podpořit mateřskost, laskavost, lásku? Pak olej s růží. Stačí si nalít trochu na prsty a roztírat po trapézových svalech. To je úleva. Olej s levandulí je báječný na bolest fyzickou i psychickou. O levanduli se mluví jako o laskavé a moudré babičce. Prostě té, jakou máme v představách a někdo má to štěstí, že ji má doopravdy. Ale teď máme o své rodiče, prarodiče o to větší strach. I je naučte mít všech pět pohromadě. Pokud laskavou babičku či laskavého dědečka nemáte a ani jiného laskavého člověka okolo sebe, tak se namažte olejíčkem s levandulí na ramenou, na zápěstí, klidně jemně i tam, kde vám bije srdce. Pokud si troufnete, kupte si ještě rostlinný olej, nejlépe mandlový. K tomu v bio kvalitě silice citrusové, benzoe, borovici. Citrusy můžete kápnout i do aromalampy, zejména citron je detoxikační. Můžete si ale namíchat v rostlinném oleji pár kapek s jinými silicemi. Borovici, která uzemňuje, benzoe dává bezpečí. Udělejte si tak svou směs a tou se potřete na stažených místech. Udělejte si v rodině vzájemnou masáž touto směsí nebo jinou podle přání dotyčného, který chce masáží ulevit. Až bude po karanténě přikápněte silici kadidlo. Podpoří psychicky nové začátky.

Jak na úzkost teď a po pandemii? 1

HMAT

Jak ho podpoříte? Už jste začali. Olejem se dotýkáte, zahříváte svá úzkostí stažená a přetížená ramena. Ke konejšivé stimulaci pomáhá třeba kaštan v kapse nebo mušlička z dovolené. Soustřeďte se hmatem na ni. Chcete někoho obejmout nebo pohladit? Jděte do toho. Pokud jste sami, obejměte sebe a pohlaďte se. Je vám to hloupé, vezměte si na sebe něco, co je hebké a chvíli hlaďte tento plyš na sobě.  A jak už jsme psali u čichu, namažte se vzájemně.

Ruční práce jsou také o hmatu. Dotýkáme se přímo toho, co vytváříme, co vyrábíme. A navíc blahodárně působí, že jsme u zrodu toho, co tvoříme, až do konce tvorby a vidíme výsledek. Dokonce ho držíme v rukách. A co je nejlepší právě teď, že šití zachraňuje svět.

Jak na úzkost teď a po pandemii? 2

ZRAK

Média nám vzkazují, že máme chodit na procházky, kde nejsou lidi. Určitě, každý pohyb je dobrý. Jenže se tím nemyslí prosvištět parkem nebo lesem s plnou hlavou toho, co je a co bude. Procházka musí být vědomá. Soustředění se na krok, soustředění se na zvedání a pokládání chodidel. Být v těle teď a tady. Pokud se vám vloudí myšlenka, nenadávejte si, jen ji pojmenujte a vraťte se zpět k vědomé pozornosti zvedání a pokládání nohou. Jako při meditaci vsedě, kdy se sleduje dech. Naskočí vám kritika někoho nebo něčeho? Nehodnoťte, v klidu se vraťte zpět do těla a vědomě jděte dál. Už zase máte nějaké obrazy? Pak s laskavostí k sobě se vraťte v poklidu k vědomé pozornosti zvedání a pokládání nohou.

Zrak můžete rovnou trénovat při vědomém procházení se. Tedy až poté, co ukončíte vědomou chůzi. Už 40 sekund dívání se na obraz přírody zklidňuje. V přírodě, kde zároveň dýcháte vůni stromů a trávy, je to daleko intenzivnější a s delším působením na psychiku a tělesné prožívání.

Jak na úzkost teď a po pandemii? 4Pokud nemůžete ven, dívejte se na přírodu z okna, i kdybyste tam měli jen jeden strom nebo pouze hřiště s trochou zeleně. Je dokázáno, že lidé dívající se i přes okno do zeleně se uzdraví rychleji než ti, co z okna vidí jen beton nebo se dívají jen na televizi či na displeje.

CHUŤ

S chutí je to složitější. Ale jen z toho důvodu, že je první smysl, který živíme, když jsme přetížení, cítíme žal nebo jsme vystresovaní. Zahltíme ji sladkým nebo alkoholem. Sladká chuť zmírňuje neklid, ale způsobí po cca 20 minutách další, raději volte kvalitní hořkou čokoládu nebo ovoce. Vědomě sledujte své chutě, více budete vědět, kam vás odvádějí, co chtějí ukrýt, když sytíte jen některé. Máme jich více. Zkuste vědomě přejít postupně na zdravější chuť při stresu, úzkosti, smutku, bezmoci… Budete mít časem o to větší radost a nebudou přicházet po snězení celé čokolády pocity viny a následně úzkost z nich.

SLUCH

Máte rádi šumění moře, hlas lesa, zvuky deště nebo praskajícího ohně? Pak je nespočet aplikací, které vám nabídnou tyto přírodní zvuky. Nebo videa na Youtube. Psali jsme o tom v článku o ASMR.

Pokud máte kolem sebe se specifickými dětmi hluk nad rámec povolených decibelů, vezměte si sluchátka. To samé platí pro dospělé a dospívají lidi na spektru, kteří jsou přecitlivělí na zvuky, hlasy, hádky… Vezměte si sluchátka, pusťte si oblíbenou nebo relaxační hudbu, zapalte svíčku, namažte si trapézy olejem se silicí na podpoření psychiky a snížení napětí v těle a provádějte stimming, který nikoho neruší. Jdu se mírně pohupovat.

Jak na úzkost teď a po pandemii? 3

Přežijme všichni pandemii a připravme se, že po ní bude hůř. My už ale budeme vědět a mít natrénováno, co v úzkosti dělat. My máme všech pět pohromadě.

____________

Text vznikl jako volná inspirace při čtení knihy Vykročte z úzkosti z nakladatelství Portál.

text Dagmar Edith Holá /  první foto rodinný archiv, další snímky Pixabay.com

Jak na úzkost teď a po pandemii? 5

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *