ATYP magazín vám průběžně přináší rady a doporučení, jak v této době pracovat se svou myslí, jak předejít úzkostem a co může pomoci dětem na spektru autismu. Doporučení ve třech dílech napsal psycholog Přemysl Mikoláš a v textu Jak na úzkost teď a po pandemii? jsme se zabývali péčí o pět smyslů. Koučka a vedoucí skupiny rodičů dětí s PAS Gabriela Böhmová napsala úlevný text pro ty, kteří nejsou až tak pravidloví, a brzy vyjdou koučovací otázky od Barbory Chuecos ze spolku Autismus jako dar.
S měnící se rutinou v souvislosti s karanténou je podle Temple Grandin nejlepší pomocí, kterou může udělat rodič, udržet svého syna nebo dceru v režimu, vytvořit nový denní plán a udržet jejich mysl a těla aktivní po celý den. „Tento rozvrh pomůže autistickému dítěti zůstat soustředěný. Nechceme, aby se celý den povalovali v pyžamu,“ prohlásila Temple Grandin. Grandin si je vědoma, že o adaptaci na změny se lépe mluví, než se udělá, a to zejména pro někoho s ASD (v ČR zkratka PAS). I ona má potíže s přizpůsobením se změnám. Od 11. března jsou její přednášky zrušeny kvůli krizi COVID-19 a není jasné, kdy budou pokračovat a jaké změny budou zavedeny pro kolektivní bezpečnost. Jinak by jako obvykle byla na cestách po světě a hovořila pro mnoho pedagogů, terapeutů, rodičů aj, šířila tak poselství povědomí a přijetí pro naše blízké s autismem a dalšími speciálními potřebami. Nyní dvaasedmdesátiletá Temple pobývá ve svém domě v Coloradu s pomocí přátel, kteří jí nosí jídlo. Dělá všechno možné a také aktualizuje třetí vydání své knihy o zlepšení životních podmínek zvířat: Praktický přístup. „Můj vědecký výzkum mě zaměstnává a zaměstnává. Přemýšlím o tom, co se stane s konferencemi, na kterých se podílím prostřednictvím univerzit, zda budou on-line nebo vůbec,“ říká.
Temple Grandin má 7 doporučení a v nich nezklamala. Její myšlení je stále v duchu jednoho z jejích nejslavnějších výroků, který volně prafrázujeme: Kdybyste vyrušili autistický gen, tak byste se pořád jen sdíleli a byli tak ještě v jeskyních. Její rady jsou tedy o tom, jak se neválet, ale pracovat, tvořit, studovat.